글 수: 5    업데이트: 17-06-19 16:38

언론 평론 노트

風景과 書刻을 통해 形象化된 內面의 美學 - 정태수(한국서예사연구소장)
이금순 | 조회 1,079
風景書刻을 통해 形象化內面美學

 

                         -이금순 작가의 작품세계에 대한 단상-

 

                             정태수(한국서예사연구소장)

 

  송인 이금순 작가는 대구의 명산인 팔공산 자락에 거주하면서 자연이 주는 사계절의 운치를 몸으로 느끼면서 살고 있다. 이번 작품전에서는 자연에서 얻은 영감을 서양화와 서각으로 표현하고 있다. 20여점의 회화작품과 10여점의 서각작품 속에는 그의 내밀한 삶의 정서와 지향하는 예술철학이 녹아있다.

 

  작가의 작품을 이해하려면 그의 삶을 눈여겨 볼 필요가 있다. 그의 삶은 두 갈래 길로 특징지워진다. 하나의 길은 생활인으로서 길이다. 아이들을 공부시키면서 어머니로서 공부하는 모습을 보이기 위해 교사로 근무하는 부군의 권유로 지금까지 공부의 끈을 놓지 않고 있다. 영남대 경영학과를 졸업한 작가는 아이들을 공부시킨 뒤 동국대 미술대학원에서 회화를 전공하고 있으며 총학생회장으로 봉사하고 있다. 이렇게 공부하는 어머니의 영향으로 맏아들은 카이스트 현대자동차연구원에 근무하면서 약국을 경영하는 아내와 가정을 이루었고, 둘째 아들은 교사로 재직하면서 유치원을 경영하는 아내를 맞아 행복한 가정을 일구고 있다. 또한 오랜 병환으로 힘든 시부모님을 모시면서도 늘 미소를 잃지 않는 모습을 자식들에게 보이기도 했다. 이렇게 어머니와 아내와 며느리로서의 역할에 최선을 다하는 생활인으로서의 길을 모범적으로 걸어왔다

 

  다른 하나의 길은 예술인으로서의 길이다. 작가는 1988년 안동에서 대구로 거주지를 옮기면서 서예와 서양화를 공부하면서 예술인의 길을 걷기 시작했다. 90년대 접어들면서 문인화를 시작했고, 뒤이어 서각까지 익히면서 예술영역을 꾸준히 확장해 가고 있다. 이처럼 서예, 서양화, 문인화, 서각 등 다양한 장르의 예술을 공부하였기 때문에 작가의 예술적 스팩트럼은 다른 사람에 비해 넓은 편이다.

 

 

          회화를 통해 발현된 그리움

 

  과거 서양미술사에서 풍경화는 인물의 배경으로만 채워졌다. 그러다 레오나르도 다빈치가 펜으로 드로잉을 한 것이 최초의 풍경화로 알려져 있다. 이후 여러 화가들에 의해 정감있게 그려지면서 회화의 한 장르로 자리잡았다. 우리가 잘 아는 존 컨스터블, 밀레, 모네 등이 그들이다. 시간이 흘러 화가들의 창작영역이 넓어지면서 풍경화는 다양하게 발전한다. 표현방식에서도 여러 재료와 다양한 기법이 활용되면서 풍경화의 아우라는 끝없이 변하고 있다

 

  송인 이금순 작가는 서예, 문인화, 서각작품을 발표하는 작가로 알려져 있지만 이번 전시에서 서양화풍의 풍경화와 서각작품을 보여주고 있다. 그는 풍경을 통해 자신의 내면세계를 드러내고 있다. 이는 마치 문인화에서 화가가 자신의 내면세계를 경물을 통해 의탁하는 방식과 같다. 그의 근작에서는 적, , 녹색을 중심으로 강렬한 색감을 보여주고 있다. 그림 속에는 꽃과 나무와 들길이 모티브가 되고 있다.

 

  작가의 작품은 성장기에 고향에서 보았던 길과 나무와 꽃 등 소박함이 묻어나는 소재를 테마로 삼고 있으며사실적인 표현보다 자연물에 내재된 형상을 자신의 조형어법으로 형상화하고 있다. 즉 인간의 공통된 정서인 향수를 한가로운 자연의 풍경을 통하여 성장기의 추억을 회상하며 그려낸 작품으로 우리의 뒷모습처럼 순수한 조형언어를 보여주고 있다. 언뜻 고흐, 모네가 연상되기도 하고 원색의 마술사로 일컬어지는 마티스의 화풍도 떠오르지만 그의 작품은 팔공산에 묻혀 살면서 느꼈던 사계절의 감흥을 강렬한 색감으로 화면에 옮긴 것으로 보인다.

작품 가운데 <해바라기>가 눈에 들어온다. 옛날 물의 요정인 크리티가 해를 짊어진 마차를 타고 하늘을 달리는 아폴론을 보고 사랑에 빠져 항상 하늘만 바라보다 어느새 땅 속에 박혀 뿌리가 생기고 몸은 줄기가 되었으며 얼굴은 꽃이 되었다는 전설의 꽃이다. 그리하여 항상 하늘의 태양만 바라보는 꽃, 해바라기가 되었는데 숭배, 동경, 기다림이란 꽃말을 가진 꽃이다. 화면에서 적황(赤黃)의 강렬한 색감을 살리면서 문인화에서 터득한 붓터치와 허실(虛實)처리기법으로 배경색을 채워 색다른 맛을 보여주고 있다.

 

  또 다른 작품 <자작나무>를 보면, 푸른색 초목 사이로 흰껍질을 지닌 자작나무의 특징을 잘 살려내고 있다. ‘당신을 기다린다는 의미를 지닌 자작나무는 행운을 주는 나무로 알려져 있다. 희망과 행운의 메시지를 전하는 나무껍질 이외의 다른 곳은 초록으로 약화시켜 주목성을 높이고 있다. 이 외에도 불에 타듯이 붉은 톤으로 그린 가을풍경, 황색으로 묘사한 밤길 풍경, 바위 색조의 불상 등의 작품을 보면, 색상으로 자신의 조형미감을 잘 드러내고 있다. 이를 통해 보면, 작가의 작품은 자연 속에서 얻은 영감과 색채를 그만의 조형어법으로 화면 위에 육화(肉化)시킨 것으로 읽혀진다.

 

 

        ‘()’자를 통해 발현된 조형미감

 

  일찍이 공자는 논어(論語) 옹야편(雍也篇)에서 알기만 하는 사람은 좋아하는 사람만 못하고[知之者不如好之者], 좋아하는 사람은 즐기는 사람만 못하다[好之者不如樂之者].”고 말했다. 매사에 긍정적인 사고를 가지고 당당하게 즐기면서 살려는 작가의 조형의지는 즐길 락()’ 한 글자로 압축되었고, 이 글자를 중심으로 한 13점의 서각작품을 선보인다

 

  “범사에 감사하며 살자.”는 좌우명을 가진 작가는 삶의 철학을 []’자 한 글자에 담아냈다. 이 글자를 통해 서예와 서각에서 익힌 문자의 멋을 그만의 조형미감으로 새겨내고 있다. ()자는 갑골문에서 나무[]와 실[]의 형태이고, 금문에서 밝을 백()이 더 추가된 형태이다. 대체로 줄에 매어 있는 악기[]를 상형한 것으로 보인다. 이렇게 문자에 대한 지식을 가지고 다양한 형태를 지닌 예술작품으로 승화시킨 것이다. 양각으로 도드라지게 새겨낸 낙()자를 보면, 나무와 칼을 다루는 솜씨가 예사롭지 않고 직선과 곡선을 자유자재로 살려낸 맛도 돋보인다. 작가는 이와 같이 서예를 바탕으로 서각의 영역을 확대해 나가고 있는 것으로 보인다.

 

 

       한국미를 담아낸 작품으로 새길 열기

 

  앞으로 작가의 꿈은 우리 것, 한국적인 것에 관심을 가지면서 꽃에 대한 예술적 표현을 이어갈 것이라고 한다. 삶과 공부과정에서 자득(自得)한 철학을 바탕에 깔고 서예와 문인화 그리고 서각과 서양화를 융합한 토탈아트개념의 작품을 지속적으로 발표할 계획을 갖고 있다.

 

  이미 작가는 지역 서단에서 필명을 높혀가고 있으며, 유가사 등의 사찰에 현판작업을 하는 등 서각가로도 성가를 올리고 있고, 중국의 인민미술출판사 도록에 회화작품이 수록되는 등 화가로도 괄목할만한 성과를 거두고 있다. 이에 만족하지 않고 붓과 칼을 잡고 한국의 정체성을 담아낸 작품창작을 위해 매진하려는 의지를 내비친다. 작가의 예도에 행운이 있길 기원한다.

 

 

                                                     2014년 만추에 팔공산에서

 

       The Esthetics of Inner Side Embodied Through Sceneries and Carving Works

 

- An Essay on Art Works of Lee Keum Soon -

 

Jung Tae Soo(Head of Korea Calligraphy History Research Center)

 

   Lee Keum Soon, Song-In, lives in the foot of Palgong Mountain with quaint beauties of four seasons in nature. She expresses the inspiration from nature through Western paintings and carving works in this exhibition. Her inner emotion and art philosophy are reflected in 30 art paintings and 20 carving works.

   The artist's life would say her works of art. There are two parts in her life. One of them is the character in her family. She is a mother raising her children but has been studying to be a good example for them since her husband who is a teacher suggested. Lee graduated from the business administration department of Yeungnam University and is majoring in painting at Dongguk graduate school. Now she is a student body president of the school. Following the example of their mother, her eldest son works as a researcher at Hyundai Motor Laboratory of KAIST and have a loving family with his wife who management her own pharmacy. And her second son is a teacher and his wife is managing the kindergarten. Lee is living with parents-in-law who have a long bout of illness, but she never loses her smile to her children. She has lived as an exemplary mother, wife, and daughter-in-law.

   The other is the path as an artist. She began her career as an artist by studying calligraphy and Western paintings after she moved from Andong to Daegu in 1988. From the 90s, she started literary paintings and carving works to extend her territory of art. Since she studied a wide range of art styles including calligraphy, Western paintings, literary paintings, and carving works, her spectrum of art is relatively wider than other artists.

 

 

    Yearnings Appeared on Paintings

 

   In the western art history, landscapes aimed at only the background of figures. Leonardo da Vinci drew scenery with pen, and it is known as the first landscape. Since then many painters have preferred it, and landscape paintings become a genre of paintings. The painters include John Constable, Jean François Millet, Claude Monet and so on. As the creation territory of artists becomes wide, landscape paintings have evolved in various ways. The aura of landscapes has changed constantly through the various applications of material and techniques.

   Lee Keum Soon, Song-In, is known as an artist presenting calligraphy, literary paintings, and carving works. In this exhibition, she would show Western landscape paintings and carving works. She reveals her inner world through the scenery. The method is the same as the method of literary paintings in which the artist expresses the inner world through the natural features of the season. She shows intense color based on red, yellow and green in her latest works. And her motives are flowers, trees and field paths.

   The themes of her works are rustic materials such as paths, trees, and flowers in her hometown, and she is embodying the underlying shape of natural objects with her own modeling method. In other words, she expresses the nostalgia, a common emotion of people, through the peaceful nature's scenery, presenting genuine modeling method to show the appearance from behind. While her works remind us of Van Gogh, Claude Monet, or Henri Matissé, it seems that she transferred the inspiration of four seasons at her house in the foot of Palgongsan mountain through intense colors.

   Among her works, 'Sunflowers' attracts my attention. The sunflower is the flower in a Greek myth about Criti, the fairy who loved Apollo, the God of sun and watched him all the way to be a flower after she was turned down. So, the flower gazing only the sun in the sky, sunflower, means worship, yearning, and waiting. Lee gives prominence to intense color of reddish yellow and shows the originality by filling the background color with brush-touch and blank space technique that she mastered through literary paintings.

   Her another work, 'Birch', shows characteristics of birch trees which has white bark and green leaves. The birch means 'I am waiting for you' and is known as the tree of good luck. Lee softens the other parts except for the bark, the symbol of hope and good luck, with green color to attract attention. Above these, she reveals her sense of aesthetic quality in her works including 'Autumn Scene' mainly painted with red tones, 'Night Scenery' depicted by yellow colors, 'Statue of the Buddha' and so on. She seems to build her own world of art works that shows the inspiration and colors of nature on canvas.

 

     The Esthetic Sense of Design Revealed in the Letter,

 

   Confucius said in the Analects of Confucius, 'The genius can't win the striver, the striver can't win the enjoyer.' Lee, who has a refreshingly upbeat attitude and enjoys her life in very high spirits, compressed her life into one letter, , which means 'enjoy', and shows thirteen carving works based on the letter.

   Lee whose motto is 'Be thankful for small blessings' expresses her life philosophy through a letter . She carved the letter with her own esthetic sense of design mastered through calligraphy and carving works. The letter is composed of tree, , and thread, , and is added by lightness, , in the oracle bone script. It seems to symbolize the instrument, , tied on the string. She sublimates her knowledge of letters to various art works. The letter embossed with amazing skill to handle woods and carving tools, revealing the grace of curves and straight lines. She is expending her carving territory based on the calligraphy.

 

 

     Pioneering New Art Works Through the Beauty of Korea

 

   Lee dreams of keeping her artistic presentation about flowers with the interest of Korean things. She plans to release total art works blending calligraphy, literary paintings, carving works and Western paintings constantly.

   Lee is already making her reputation among the regional artists, obtaining good results as a carving artist including the signboard of Yugasa temple and so on, and enjoying remarkable success as a painter including her art paintings on the work book of the People's Art Publishing of China. However, she is not satisfied with it and shows her will to strive to create art works with Korean identity. I wish her artistry good luck.

 

 

  In the Palgong Mountain, late autumn in 2014

덧글 0 개
덧글수정